Statut Myślenickiego Towarzystwa Kultury
STATUT
STOWARZYSZENIA
MYŚLENICKIE TOWARZYSTWO KULTURY
P R E A M B U Ł A
Kierując się dobrem i rozwojem ruchu folklorystycznego z inicjatywy Miasta i Gminy Myślenice i grupy założycieli ustanawiamy Stowarzyszenie pod nazwą „Myślenickie Towarzystwo Kultury”. Towarzystwo jest dobrem powszechnym wszystkich mieszkańców Gminy Myślenice i działa w celu popularyzacji polskiej kultury i tradycji ludowej. Towarzystwo ma charakter miejski i jest artystyczną reprezentacją całego regionu Myślenic. Powołując do życia Towarzystwo wszyscy jego założyciele kierują się przede wszystkim najwyższym dobrem Reprezentacyjnego Folklorystycznego Zespołu Miasta i Gminy Myślenice – Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Myślenicka”. Działalność inspirowana i wspierana przez Miasto i Gminę Myślenice ma być wyrazem szczególnego umiłowania kultury, folkloru i tradycji. Działania Towarzystwa będziemy opierać na konstytucyjnych zasadach pomocniczości i dialogu społecznego oraz współdziałaniu, otwartości, solidarności i wzajemnym wspieraniu kultury, tradycji i wartości narodowych.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Myślenickie Towarzystwo Kultury w dalszych postanowieniach Statutu zwane Towarzystwem.
§ 2
Siedziba Towarzystwa mieści się w Myślenicach. Terenem działania jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a Towarzystwo działa zgodnie z ustrojem prawnym i ustrojem konstytucyjnym Rzeczpospolitej Polskiej. W przypadku, gdy wymaga tego realizacja celów statutowych, Towarzystwo może prowadzić działalność także poza granicami kraju.
§ 3
Towarzystwo jest zawiązany na czas nieograniczony. Działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. nr 79, poz. 855 z późniejszymi zmianami) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873. z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego Statutu.
§ 4
Towarzystwo uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisaniu do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 5
Towarzystwo ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
Towarzystwo może należeć do organizacji krajowych oraz międzynarodowych, jeśli nie narusza to zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
§ 7
- Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków i wolontariuszy nie będących członkami Towarzystwa. Do prowadzenia działalności Towarzystwo może zatrudniać pracowników, także spośród swoich członków i władz Towarzystwa.
- Wynagrodzenie pracowników, o których mowa w poprzednim punkcie pokrywa się z majątku Towarzystwa.
- Towarzystwo działa na rzecz ogółu społeczeństwa.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 8
Celem działalności Towarzystwa jest:
- Rozwój działalności artystycznej i organizacyjnej Reprezentacyjnego Folklorystycznego Zespołu Miasta i Gminy Myślenice – Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Myślenicka”.
- Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
- Rozpowszechnianie polskiej kultury narodowej poprzez inicjowanie różnych form artystycznych związanych z upowszechnianiem tańca, śpiewu i ludowego stroju polskiego oraz współdziałanie w tym zakresie z placówkami kulturalnymi.
- Upowszechnianie wśród dzieci, młodzieży i dorosłych tradycji tanecznych, muzycznych
i wokalnych różnych części geograficznych Polski, Europy i świata. - Działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między różnymi narodami, grupami etnicznymi, mniejszościami narodowymi, itp.
- Promocja i popularyzacja polskiego i europejskiego folkloru tanecznego i muzycznego w kraju i za granicą.
- Współdziałanie z instytucjami państwowymi i organizacjami kulturalnymi, a także ze środkami masowego przekazu w propagowaniu swojej działalności.
- Udzielanie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz w wyrównywaniu ich szans – zwłaszcza wśród młodych artystów i twórców.
- Wspieranie udziału polskich twórców i artystów oraz ich twórczości w różnych przedsięwzięciach międzynarodowych (festiwale, koncerty, wystawy, tournee artystyczne, konkursy, warsztaty artystyczne, itp.) odbywających się w kraju i za granicą.
- Opiniowanie projektów dokumentów dotyczących szeroko pojętej sfery kulturalnej i artystycznej.
- Działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego
- Kształtowanie postaw pro-społecznych.
- Pomoc Polonii i Polakom za granicą.
- Popularyzacja i badania nad tradycją ludową regionu Myślenickiego.
- Rozpowszechnianie osiągnięć artystycznych, kulturalnych Towarzystwa.
- Zachowanie, dokumentowanie i przekaz autentycznych wartości kultury tradycyjnej.
- Edukacja, oświata i wychowanie.
- Integracja społeczeństwa lokalnego.
- Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu.
- Inwestowanie w kapitał ludzki.
- Inicjowanie aktywności lokalnej
- Samorealizacja i rozwój członków Towarzystwa.
§ 9
Towarzystwo realizuje swoje cele przez :
- Podejmowanie działań na rzecz rozwoju, funkcjonowania i prowadzenia Reprezentacyjnego Folklorystycznego Zespołu Miasta i Gminy Myślenice – Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Myślenicka”.
- Realizację warsztatów, kursów, szkoleń i innych działań o charakterze edukacyjnym służących przekazywaniu umiejętności i tradycji, w tym specjalistycznych szkoleń
dla animatorów, instruktorów kultury, nauczycieli. - Konkursy, przeglądy, festiwale, wystawy, koncerty w tym nowatorskie formy przybliżające współczesnemu odbiorcy unikalne elementy kultury.
- Organizowanie imprez estradowych, obozów i zgrupowań szkoleniowych, kontaktów krajowych i zagranicznych.
- Organizowanie spotkań twórców profesjonalnych z nieprofesjonalnymi.
- Tworzenie programów i projektów edukacyjnych o atrakcyjnej i nowoczesnej formule skierowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych dotyczących zagadnień kultur i edukacji.
- Tworzenie źródeł służących dokumentowaniu i archiwizowaniu zjawisk kultury ludowej,
ich gromadzenie, ochrona, udostępnianie i popularyzacja, w tym przede wszystkim działalność wydawniczą w zakresie wydawania książek, folderów, biuletynów informacyjnych, płyt CD, nagrań TV, itp. - Współpracę z organami samorządu terytorialnego oraz instytucjami kultury w zakresie zgodnym z celami statutowymi Towarzystwa.
- Projekty i działania o charakterze artystycznym, wykorzystujące elementy sztuki ludowej integrujące osoby pełnosprawne i dysfunkcyjne.
- Działalność edukacyjna i informacyjna na rzecz zrównania statusu społecznego
i zawodowego kobiet i mężczyzn zwłaszcza w sektorze kultury i sztuki. - Pozyskiwanie mecenatów dla przedsięwzięć i projektów Towarzystwa.
- Prowadzenie działalności wydawniczej związanej z pracą Towarzystwa.
- Działalność edukacyjna inicjująca przedsiębiorczość i zwiększająca umiejętność nawiązywania dobrych relacji z ludźmi.
- przeprowadzanie zbiórek publicznych (zgodnie z Dz.U. z dn. 15.03.1933 nr. 22 poz. 162 z poz. zmianami).
Rozdział III
Członkowie – prawa i obowiązki
§ 10
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwo. Towarzystwo posiada członków: zwyczajnych, wspierających, honorowych.
§ 11
Małoletni poniżej 18 roku życia, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych mogą za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do Towarzystwa bez prawa udziału w głosowaniach na Walnych Zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być obywatel Rzeczpospolitej Polskiej posiadający pełną zdolność do czynności prawnych, przyjęty na podstawie pisemnej deklaracji przez Zarząd Towarzystwa poparty rekomendacją co najmniej dwóch członków Towarzystwa.
- Po odmowie przyjęcia kandydata na członka Towarzystwa zainteresowany może wystąpić do Walnego Zebrania z umotywowanym wnioskiem o ponowne rozpatrzenie swojej kandydatury. Podjęta decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
- Cudzoziemiec nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej może być przyjęty przez Zarząd Towarzystwo na postawie pisemnej deklaracji.
§ 13
Członkiem wspierającym Towarzystwo może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Towarzystwa.
§ 14
Członkowie wspierający przyjmowani są na podstawie pisemnej deklaracji przez Zarząd Towarzystwa.
§ 15
Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład
w działalność i rozwój Towarzystwa. Członkowie honorowi są ustanawiani przez Walne Zebranie Towarzystwa na wniosek Zarządu.
§ 16
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- Biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa.
- Korzystania z urządzeń Towarzystwa na zasadach określonych przez Zarząd.
- Udziału w zebraniach, wykładach, imprezach, projektach, kursach, seminariach, warsztatach, wyjazdach artystycznych, itp. organizowanych przez Towarzystwo.
- Zgłaszania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa.
§ 17
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- Brania udziału w działalności Towarzystwa i realizacji jego celów.
- Przestrzegania statutu i uchwał władz Towarzystwa.
- Regularnego opłacania składek członkowskich.
- Wykonywania prac na rzecz Towarzystwa w ramach realizacji celów.
§ 18
Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się
z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu, uchwał władz Towarzystwa.
§ 19
Członek honorowy posiada wszelkie obowiązki członka zwyczajnego poza obowiązkiem opłacania składek.
§ 20
Członkostwo w Towarzystwie wygasa przez:
- Dobrowolne wystąpienie, zgłoszone na piśmie do Zarządu po uiszczeniu zaległych składek.
- Skreślenie przez Zarząd z powodu nie opłacania składek przez okres co najmniej 6 miesięcy.
- Wykluczenie z Towarzystwa uchwałą Zarządu za działalność na szkodę Towarzystwa.
- Śmierć członka lub utratę zdolności do czynności prawnych.
- Utratę osobowości prawnej w przypadku członków wspierających będących osobami prawnymi.
- Łamania statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Towarzystwa.
§ 21
Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa, zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 22
Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd.
- Komisja Rewizyjna.
§ 23
- Kadencja wszystkich władz Towarzystwa wybranych przez Walne Zebranie trwa 5 lat.
- Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym.
- Ukonstytuowanie się nowo wybranych władz następuje nie później niż w ciągu 14 dni od dnia wyborów.
- Członek Towarzystwa może pełnić tylko jedną funkcję we władzach Towarzystwa.
- Wybory władz Towarzystwa dokonywane są bezwzględną większością ważnie oddanych głosów podczas Walnego Zebrania w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do uczestnictwa w wyborach.
- W wypadku braku quorum, o którym mowa w pkt. 5, wybory mogą odbyć się w drugim terminie w obecności co najmniej 1/3 członków uprawnionych do uczestnictwa w wyborach. Drugi termin wyborów może być wyznaczony po upływie godziny (przy braku quorum nie można odwołać członków władz Towarzystwa).
- Członkowie władz Towarzystwa mogą być odwołani przez władzę, która dokonała ich wyboru lub powołania.
- Wniosek o odwołanie może być zgłoszony przez co najmniej 1/3 statutowego składu władzy lub przez jej przewodniczącego.
- Odwołanie członków władz następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością ważnie oddanych głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych.
- Mandat członka Towarzystwa władz wygasa w przypadku:
- Ustania przynależności do Towarzystwa.
- Zrzeczenia się mandatu.
- Wystąpienia obiektywnych okoliczności uniemożliwiających pełnienie funkcji.
- Członkowie władz Towarzystwa mogą być odwołani z pełnionych funkcji w przypadku, gdy:
- Bez usprawiedliwienia nie uczestniczą w trzech kolejnych zebraniach danego organu.
- Bez ważnych przyczyn nie biorą udziału przez co najmniej 6 miesięcy w powierzonych im pracach.
- Wygaśnięcie mandatu członka władz Towarzystwa stwierdza ten organ, którego członkiem był zainteresowany.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka władz Towarzystwa ich skład osobowy jest uzupełniany z listy wyborczej według kolejności otrzymania głosów w wyborach. Włączyć można nie więcej niż 1/3 ogólnej liczby członków określonej statutem.
§ 24
- Walne Zebrania mogą być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności
a. co najmniej połowy uprawnionych do głosowania – w pierwszym terminie.
b. bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania – w drugim terminie.
§ 25
Do kompetencji Walnego Zebranie należy:
- Uchwalanie programu działania i budżetu Towarzystwa.
- Rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla ustępującego Zarządu
na wniosek Komisji Rewizyjnej. - Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na Walne Zebranie.
- Uchwalanie Statutu Towarzystwa i zmian w Statucie oraz regulaminu Walnego Zebrania i Komisji Rewizyjnej.
- Wybór Prezesa Towarzystwa.
- Wybór pozostałych władz Towarzystwa i uzupełnianie ich składu na pisemny wniosek Zarządu.
- Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku.
- Rozpatrywanie odwołań od ustania członkostwa.
- Podejmowanie decyzji w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał w sprawie nabywania i zbywania nieruchomości.
§ 26
- Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Zmiany w statucie Towarzystwa podejmowane są przez Walne Zebranie w obecności co najmniej połowy członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania, większością co najmniej 2/3 głosów.
§ 27
- Walne Zebranie Członków jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Towarzystwa. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
- W przypadku braku 50% członków w pierwszym terminie, zwołuje się Walne Zebranie w drugim terminie w odstępie jednej godzinnym od pierwszego.
§ 28
Nadzwyczajne Walne Zebrania może być zwołane:
- Na podstawie uchwały Zarządu.
- Na żądanie Komisji Rewizyjnej.
- Na pisemne żądanie co najmniej 1/3 członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania.
§ 29
Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd w terminie 2 miesięcy od daty złożenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zastało zwołane.
§ 30
- Zarząd Towarzystwa składa się z 5 osób w tym:a. Prezesa Zarządu.
b. Sekretarza Zarządu.
c. Skarbnika Zarządu.
d. Członka Zarządu.
e. Członka Zarządu.- Bezpośredniego wyboru Prezesa Zarządu Towarzystwa dokonuje Walne Zebrania bezwzględną większością głosu w tajnym głosowaniu.
- Zarząd wybiera ze swego składu, na wniosek Prezesa w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów: Sekretarza, Skarbnika i dwóch członków Zarządu.5.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż 1 raz na miesiąc. Przewodniczy im Prezes lub z jego upoważnienia Sekretarz.
- Prezes reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Członkowie Zarządu nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Zakres czynności członków Zarządu oraz regulamin prac określa Zarząd w drodze uchwały.
- Zarząd działa do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.
- Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa oraz podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu jest wymagane współdziałanie dwóch członków Zarządu – w tym Prezesa lub Skarbnika.
- Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub innego członka Zarządu z upoważnieniem Prezesa.
§ 31
Do kompetencji Zarządu należy:
- Realizowanie celów Towarzystwa oraz wykonywanie uchwał Walnego Zebrania.
- Określanie szczegółowych kierunków działania.
- Uchwalanie wysokości składek członkowskich.
- Przygotowanie projektu budżetu i jego realizacja.
- Uchwalanie regulaminów, które nie są zastrzeżone dla Walnego Zebrania.
- Podejmowanie decyzji o przynależności do organizacji międzynarodowych.
- Kierowanie działalnością Towarzystwa w zakresie spraw gospodarczych.
- Podejmowanie działań na rzecz rozwoju i prowadzenia Reprezentacyjnego Folklorystycznego Zespołu Miasta i Gminy Myślenice – Zespołu Pieśni i Tańca ‘”Ziemia Myślenicka”.
- Zatrudnianie pracowników niezbędnych do realizacji zadań Towarzystwa i określanie minimalnego zakresu ich kompetencji i doświadczania.
- Ustalanie regulaminu zatrudniania i wynagradzania pracowników zatrudnionych
we wszystkich strukturach Towarzystwa. - Przyjmowanie i skreślanie z listy członków Towarzystwa.
- Wnioskowanie o nagrody i odznaczenia oraz przyznawanie nagród.
- Dokonywanie wiążącej wykładni statutu oraz uchwał Walnego Zebrania.
- Tworzenie i likwidacja biura Zarządu.
- Informowanie o działalności Zarządu.
- Przygotowanie sprawozdania rocznego (finansowego i merytorycznego) oraz sprawozdania
z kadencji.
§ 32
- Do głównych zadań Prezesa Towarzystwanależy:a.Kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa
b. Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz.
c. Przewodniczenie Zarządowi.
d. Wykonywanie innych czynności wynikających z regulaminu pracy Zarządu określonego przez Zarząd Towarzystwa stosowną uchwałą.
e. Prezes jest odpowiedzialny za swe działania przed Walnym Zebraniem.
- Do głównych zadań Sekretarza Towarzystwa należy:
- Kierowanie Towarzystwem podczas nieobecności Prezesa.
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz podczas nieobecności Prezesa.
- Przewodniczenie Zarządowi podczas nieobecności Prezesa.
- Wykonywanie innych czynności wynikających z regulaminu pracy Zarządu określonego przez Zarząd Towarzystwa stosowną uchwałą.3. Do głównych zadań Skarbnika Towarzystwa należy:
- W porozumieniu z Prezesem kierowanie gospodarką finansową Towarzystwa.
- Razem z Prezesem, składanie w imieniu Towarzystwa oświadczenia woli w sprawach finansowych.
- Prowadzenie ksiąg przychodów i wydatków zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Wykonywanie innych czynności wynikających z regulaminu pracy Zarządu określonego przez Zarząd Towarzystwa stosowną uchwałą.
§ 33
Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego składu w tym Prezesa lub Sekretarza.
§ 34
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli i nadzoru nad działalnością Towarzystwa.
- Czynności kontrolne Komisja Rewizyjna podejmuje nie rzadziej niż raz w roku.
- W zakresie kontroli i nadzoru Komisja Rewizyjna nie podlega Zarządowi, a swoje sprawozdania składa na Walnym Zebraniem Członków.
- Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i 2 członków.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Towarzystwa.
- nadzór nad bieżącą gospodarką finansową Towarzystwa w zakresie podpisanych umów, wygranych konkursów, wykonywania zadań zleconych, itp.
- składanie wniosków z kontroli na Walnym Zebraniu Członków.
- prawo żądania zwołania Walnego Zebrania Członków oraz zebrania Zarządu.
- składanie wniosków o absolutorium dla władz Towarzystwa.
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,1. Osoby wchodzące w skład komisji rewizyjnej:
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- nie mogą być skazane wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane
z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. - mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej dwóch członków Komisji, w tym Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu przyjętego przez Walne Zebrania.
Rozdział V
Sekcje Towarzystwa.
§ 35
Członkowie zwyczajni Towarzystwa grupują się w ramach sekcji powołanych stosowną uchwałą przez Zarząd Towarzystwa.
§ 36
- Sekcje, stanowiące podstawowe ogniwa struktury organizacyjnej Towarzystwa działają w granicach określonych regulaminem działania sekcji, uchwalonym przez Zarząd Towarzystwa. Regulamin ten musi pozostawać w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa oraz postanowieniami niniejszego statutu.
- Każda z sekcji ma swojego kierownika, który reprezentuje sekcję przed władzami Towarzystwa.
- W przypadku grup dziecięcych, tj. w przedziale wiekowym od 4 do 13 roku życia funkcjonuje Rada Rodziców, której przedstawiciel reprezentuje grupę przez władzami Towarzystwa.
Rozdział VI
Majątek i Fundusze
§ 37
- Majątek Towarzystwa powstaje:
- Ze składek członkowskich.
- Z darowizn, spadków, zapisów, nawiązek, lokat, udziałów, ofiarności publicznej.
- Z dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem Towarzystwa.
- Z dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach prowadzonej wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego. Dochody z działalności gospodarczej, w tym wszelkie nadwyżki, służą wyłącznie realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
- Z dotacji od organizacji państwowych, samorządowych i międzynarodowych oraz innych jednostek zarówno w kraju, jak i za granicą, według zasad prawnych ogólnie obowiązujących w tym zakresie.
- Z dochodów z działalności odpłatnej Towarzystwa.
- Z dotacji i subwencji od osób fizycznych i prawnych.
- Ze środków uzyskane z przeprowadzonych zbiórek publicznych.
- Wszelkie środki pieniężne, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Towarzystwa.
- Pozyskany majątek służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Działalność finansowa Towarzystwa prowadzona jest o budżet uchwalony przez Walne Zebranie na każdy rok kalendarzowy.
- Wszelkie dokumenty finansowe oraz akty prawne wiążące Towarzystwo pod względem finansowym podpisują dwaj członkowie Zarządu, w tym Prezes i Skarbnik.
- Niniejszy Statut zabrania:a.Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji
w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej
do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
b. Przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
c. Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa.
d. Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich,
na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe
e. Udostępniania konta Towarzystwa w celu zbierania środków finansowych na indywidualne potrzeby.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 38
Wniosek o zmianę statutu i wniosek o likwidację Towarzystwa winien wpłynąć najpóźniej na miesiąc przed terminem Walnego Zebrania.
§ 39
Uchwała o rozwiązaniu i likwidacji Towarzystwa zapada większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
§ 40
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie w obecności co najmniej połowy członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania, większością co najmniej 2/3 głosów.
§ 41
Wraz z likwidacją Towarzystwa Walne Zebrania podejmuje uchwałę o przeznaczeniu pozostałego majątku Towarzystwa na rzecz Miasta i Gminy Myślenice.